Hur har det gått för vår solcellsanläggning i år?

Den första 1 juni i år startade vi vår solcellsproduktion och sedan dess har vi producerat ca 30 000 kWh. Fantastiskt!
Det motsvarar en elkostnad på ca 80 000 kr , som vi sparat i driftkostnader fram till nu, beräknat på snittpris juli, augusti, september.

När vi beställde vår solcellsanläggning från El av Sol i januari visste vi att Vattenfall hade långa beredningstider. Det skulle kunna ta från 6-12 månader att få igenom en förhandsanmälan av anläggning och vår nya kapacitet på 100 ampere. Den 17 oktober gav de grönt ljus på att producera på hela vår kapacitet och inte bara en del upp till 63 ampere.
Vi har alltså kunnat ha vår anläggning ingång hela sommaren.
Nu ska Sura El byta transformatorer och sedan ska Vattenfall byta mätare. När det är klart kommer vi kan sälja det överskott som vi kommer att producera, på ett nytt elavtal.
Vi tycker självklart att det är tråkigt att det har tagit så lång tid, men det är inget vi har kunnat påverka och vi får vara nöjda med resultatet ändå.

Det vi säkert vet är att vi kommer kunna sälja vårt överskott 2023 och det se vi verkligen fram emot!
Med fler soliga höst- och vinterdagar kommer anläggningen producera lite energi, men det ser vi bara som en bonus.
När solen tittar fram i vår är vi reda för 100% framgång!

Sänkt elförbrukning under hösten
Vi har jobbat med att minska vår elförbrukning på klubben under hösten och i september sparade vi 3000 kWh.
Vi har bland annat dragit ner värmen, restaurangen är inte igång och timern på fontänen är justerad.
Nu har vi stängt av fontänen helt och bevattningssystemet på banan håller på att tömmas så att vi kan stänga av pumparna i pumphuset.

Hälsningar
Maria Pennerborn, Klubbchef