Banans kondition

Nu har vi haft öppet i 5 dagar och för varje dag ser vi att gräset blir lite grönare över allt. Torkan, kylan och den långa tid med tjäle och is gav spännande förutsättningar för att iordningställa banan för spel. Vårt vackra träd vid entrén har fortfarande inte slagit ut och med den observationen noterar vi att våren är en månad sen. Trots det, är det stora skillnader mot 2018 som hade liknande förutsättningar och vi öppnade i slutet av maj. Vi öppnar med fina sommargreener och just nu har vi en klipphöjd på 4,5 mm. Greenerna är lite tröga, men jämna med mycket gräs. Vi kan konstatera att när det finns det växande gräs är det trögt denna tid på året. Stödsådden som Elliot gjorde för ett par veckor sedan har etablerat sig riktigt bra.

Vi längtar efter värme och regn så att det tar fart på fairways. De har en bit kvar för att bli gröna. För att hjälpa till i processen kommer vi att genomföra ett större underhåll under maj månad om förutsättningarna tillåter. Vi hade planerat det till den 17-18 maj, men vi måste senarelägga arbetet och återkommer om det.

Klubbarna runt om i regionen har det svårt hör vi. Läs mer här: Nyhetsbrev SGF
Vi ska vara så glada att vi har ett gäng som orkar hålla på med vinterdukarna!

Ni medlemmar har vart fantastiska i säsongsstarten!
Glada golfare, peppande samtal och ni har god kunskap om vilken växt-zon vi ligger i och hur våren ligger efter de banor vi har omkring oss. Vi får beröm över greenerna som levererar över förväntan och det arbete som gör på klubben med solceller och hemsidan.
Vi alla tycker att det är riktigt roligt att jobba!

Maria Pennerborn, Klubbchef och Elliot Wilson, Banchef